DESVIOS / DETOURS III

INTERNATIONAL FORUM ON THE RELEVANCE OF THE LOCAL FOR CONTEMPORARY THOUGHT AND ART / ENCONTRO INTERNACIONAL SOBRE A IMPORTÂNCIA DO LOCAL NO PENSAMENTO E NA ARTE CONTEMPORÂNEOS

Wednesday 17 October 2007

SARA MATOS (PT) Artist and researcher

«Conversations and, in general, any kind of social currency are considered to be relevant artistic methodologies, as well as engaging others into the artistic experience.»*
I took this statement as my subject and point of departure. If contemporary art practices can rely on a conversation methodology, is it possible to consider the moment of «encounter» as a criterion to judge and analyze them? If so, in what way? What kind of parameters could be used to reckon or guesstimate the effectiveness of the «encounter»? Furthermore, does this possibility means that the new criteria of artistic judgment are performative on their own; do they change in face of a specific «encounter»? How is it possible to sustain an artistic discourse when the product of an artwork almost does not exist or exists only as a “track”, a “stimulus” or an “impalpable inscription”? Should I deduce that the action developed, as well as the object produced, are still relevant or do they exist as pretexts to shape the moment of «encounter» in itself? Does Art still maintains roots/relations with modus operandi and form, when at the end of the day «new relational practices» seem to be willing to deconstruct any connection to methodologies, forms or traditional disciplines? It seams to me that «relational practices» feel horror before consumable final objects and before traditional art history when, in fact, they can not renounce to them. How, then to consider and critically engage results from these discursive practices when they require interpretative codes stemming from a previous formal practice? [*Gabriela Vaz-Pinheiro – Curator of the 3rd International Forum on Contemporary Art and Thought]


Sara Antónia Matos (1978) develops her activity between artistic practice and curatorial projects. She graduated in sculpture at the Faculdade de Belas Artes da Universidade Lisboa and has a Masters in Curatorial Studies from the same university, having oriented her most recent work towards the conception of artistic programmes. Presently, she is member of the administration board of the Armazém das Artes' Foundation, and conceived the programme Spaces in contemporary Art (2007/08), for the Associação Oficinas do Convento, thus giving continuity to the Margins programme (2006). She has taken part in several exhibitions as an artist, published texts, is an editorial coordinator and takes part in projects in which she does not dismiss the direct contact with the creators, since she regards experience as an investigation tool. At the moment she is doing a PHD with the project: “Inhabiting spaces – the experience of space through the artistic practice”. She aims to establish, with critical writing, the relation between visual arts and architecture, through the intervention and construction of the place. Her principal investigation interests are related with the ideas of «sacer, constructio and religare».

SARA MATOS (PT) Artista e investigadora

«Conversas e, no geral, qualquer tipo de divisa social podem ser considerados como metodologias artísticas relevantes, bem como envolver outros na experiência artística.»* Tomei estas palavras como assunto e ponto de partida. Se as práticas artísticas contemporâneas podem apoiar-se numa metodologia de conversação, será possível considerar o momento do «encontro» (encounter) como um critério para as avaliar e analisar? Se sim, de que modo? Que tipo de parâmetros poderiam ser utilizados para calcular e presumir a eficácia do “encontro”? Mais ainda, será que esta possibilidade significa que os novos critérios de avaliação artística são por si próprios performativos; será que mudam frente a um específico “encontro”? Como é possível suster um discurso artístico quando o produto do trabalho artístico quase não existe ou existe apenas enquanto “trilho”, “estímulo” ou “inscrição impalpável”? Deveria deduzir-se então que a acção desenvolvida, assim como o objecto produzido, mantêm relevância ou será que existem como pretextos para dar forma ao momento do “encontro” em si mesmo? Será que a Arte ainda preserva as suas raízes/relações com o modus operandi e com a forma, quando, ao fim e ao cabo, “as novas práticas relacionais” parecem pretender desconstruir qualquer ligação às metodologias, formas ou disciplinas tradicionais? Parece-me que as “práticas relacionais” têm horror perante objectos finais de consumo e perante a história da arte tradicional, quando de facto elas requerem códigos interpretativos que decorrem de uma prática formal anterior? [*Gabriela Vaz-Pinheiro – Curadora do 3º Encontro Internacional Sobre Pensamento e Arte Contemporâneos]

Sara Antónia Matos (1978) desenvolve a sua actividade entre a prática artística e a curadoria. Formada em escultura na Faculdade de Belas Artes da Universidade Lisboa e mestre em Estudos Curatoriais pela mesma universidade, direccionou o seu mais recente trabalho para a programação artística. Actualmente é membro do conselho de administração da Fundação Cultural Armazém das Artes, em Alcobaça e concebeu para a Associação Oficinas do Convento o programa Espacialidades na Arte Contemporânea (2007/08), que dará continuidade ao programa Margens (2006). Realizou exposições, publicou textos, é coordenadora editorial e participa em projectos artísticos, onde que não abdica de estabelecer trabalho de contacto com os criadores, uma vez que toma a experiência como ferramenta de investigação. Presentemente encontra-se a realizar doutoramento com o projecto teórico-prático “Habitando Espaços - a experiência do espaço a partir da prática artística”. Procura estabelecer criticamente a relação entre as artes plásticas e a arquitectura, através da intervenção e construção do lugar. Os seus actuais interesses de investigação prendem-se com as ideias de «sacer, constructio e religare».


Photo Foto: Sara Antónia Matos/Convento de Monfurado/2007

+info: desvios@transforma.mail.pt

No comments: