DESVIOS / DETOURS III

INTERNATIONAL FORUM ON THE RELEVANCE OF THE LOCAL FOR CONTEMPORARY THOUGHT AND ART / ENCONTRO INTERNACIONAL SOBRE A IMPORTÂNCIA DO LOCAL NO PENSAMENTO E NA ARTE CONTEMPORÂNEOS

Wednesday 17 October 2007

CRISTIANA ROCHA (PT) Dancer and Performer

“Public Presentation” is a project of artistic collaborations which attempts to put into perspective ideas and mechanisms of public presentation in the context of performance. During the process it brings together interventions that use contexts of production, time and space from other projects, trying to be in a constant production of intermediate results.
The presentation of the public through actions with a participatory character where the observer is invited to engage with the work has been an area of particular interest to me. First, because of the direct relation space it opens, which confuses the protagonists, the time of creation and reception and also the degrees of performativity. Second, because it dilutes the boundaries between “same” and “different”, between “real” and “fiction”, between presentation and representation, in a permanent dialogue between life and art. The Duchamp’s notion of “infrathin”, the idea of the public as multiple and diverse and the translation of codes in processes, constitute bases of work that I would like to develop further. Some aspects of “Public Presentation” will be tested within the Working Groups for DETOURS III.


Cristiana Rocha was born in Matosinhos, 1974. Degree in Clinical Psycology with Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Lisboa. Began her training as a dancer with Luísa Ramos and held a training scholarship with Companhia Nacional de Bailado (92/93). Her training in contemporary dance in Porto, Lisboa and New York, led to contact with many creatives and different movement and composition techniques. Has worked with Antonio Carallo, Bernardo Montet, Nigel Charnock, Samantha Van Wissen, Wim Vandekeybus, Vera Mantero, Rui Nunes, Bruno Dizien, Howard Sonenklar, Will Sawnson, Kurt Koegel, Madalena Vitorino, Paula Castro, Marion Gough, Miguel Pereira, Filipa Francisco, Xavier Le Roy and Tino Sehgal, João Fiadeiro, Cláudia Dias and Rogério Nuno Costa, among others. Attended the course “O corpo pensado (o corpo no pensamento)”, organised by Museu de Serralves (Nov. 2002 a Feb. 2003), and the seminar run by Maria José Fazenda “Traços da criação coreográfica actual” (Serralves – Dec. 2006). Participated as dancer in choreografies by Ana Figueira, Paula Varanda, Cosmin Manolescu (Pépinières Européennes), Pedro Carvalho and Joclécio Azevedo. Performed in “Sursauts”, of Mathilde Monier (Serralves em Festa, 2005), “As Atletas.Porto.2003”, of Nadia Lauro in collaboration with Frans Poelstra and Laurence Crémel, also performed in the “dance constructions” of Simone Forti and in “Satisfying Lover” of Steve Paxton (Fundação de Serralves). Participation as creative/performer in V Rencontres Européenes de Création Choreographique. Since 1997, develops her own choreographic research, performing solo, in co-productions and as creative director of collaboration projects. Directed the workshop of performance and movement in Espaço t (1999–2003), where she worked with young people with disabilities, producing annually choreographic work within the project “Corpo Evento”. Between 1999 and 2005 participated in projects for the Fundação para o Desenvolvimento Social do Porto working with children, pre-teenage and adolescent youngsters living in social housing estates. Since October 2000, teaches Técnicas de Movimento Contemporâneo I and II for the Theatre Course at Escola de Música e Artes do Espectáculo (ESMAE) . Founder member and, since Dec. 2005, general director of the Núcleo de Experimentação Coreográfica (NEC).

CRISTIANA ROCHA (PT) Bailarina e Performer

“Apresentação Pública” é um projecto de colaborações que procura colocar em perspectiva as ideias de apresentação pública no contexto do espectáculo. Propõe intervenções ao longo do processo que utilizam os contextos de produção, o tempo e o espaço de outros projectos, procurando estar em constante produção de resultados. A apresentação do público, através de acções com carácter de participatividade em que o observador é convidado a comprometer-se com a própria criação, tem sido uma área que tem despoletado em mim um interesse particular. Primeiro, pelo espaço de relação directa que se abre e que baralha os protagonistas, pelo tempo de criação e de recepção, assim como pelos graus de performatividade presentes. Segundo, porque se diluem as fronteiras entre o mesmo e o diferente, entre o real e a ficção, entre a apresentação e a representação, num permanente diálogo entre a vida e a arte. A noção duchampiana de “infrathin”, a ideia de público como um sujeito múltiplo e diverso e a tradução de códigos em processos, constituem bases de trabalho que me proponho aprofundar. Alguns aspectos do projecto “Apresentação Pública” serão testados para os Grupos de Trabalho de DESVIOS III.

Cristiana Rocha nasceu em Matosinhos, 1974. Licenciada em Psicologia Clínica pela Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Lisboa. Iniciou os seus estudos de dança com Luísa Ramos e foi bolseira estagiária da Companhia Nacional de Bailado (92/93). Fez formação em dança contemporânea no Porto, Lisboa e Nova Iorque, onde contactou com diversos criadores e técnicas de movimento e composição. Destaca o trabalho realizado com Antonio Carallo, Bernardo Montet, Nigel Charnock, Samantha Van Wissen, Wim Vandekeybus, Vera Mantero, Rui Nunes, Bruno Dizien, Howard Sonenklar, Will Sawnson, Kurt Koegel, Madalena Vitorino, Paula Castro, Marion Gough, Miguel Pereira, Filipa Francisco, Xavier Le Roy e Tino Sehgal, João Fiadeiro, Cláudia Dias e Rogério Nuno Costa, entre outros. Frequentou o curso “O corpo pensado (o corpo no pensamento)”, organizado pelo Museu de Serralves (Nov. 2002 a Fev. 2003), e o seminário orientado por Maria José Fazenda “Traços da criação coreográfica actual” (Serralves – Dez. 2006). Participou como intérprete em coreografias de Ana Figueira, Paula Varanda, Cosmin Manolescu (Pépinières Européennes), Pedro Carvalho e Joclécio Azevedo. Integrou a performance “Sursauts”, de Mathilde Monier (Serralves em Festa, 2005), “As Atletas.Porto.2003”, de Nadia Lauro em colaboração com Frans Poelstra e Laurence Crémel, as “dance constructions” de Simone Forti e “Satisfying Lover” de Steve Paxton (Fundação de Serralves). Participou como criadora/intérprete nos V Rencontres Européenes de Création Choreographique. Desenvolve, desde 1997, a sua própria pesquisa coreográfica, apresentando criações a solo, co-criações e assumindo a direcção artística de projectos de colaboração. Dirigiu o atelier de expressão corporal no Espaço t (1999–2003), onde trabalhou com jovens portadores de deficiência, realizando anualmente trabalhos coreográficos inseridos no projecto Corpo Evento. Integrou desde 1999 a 2005 projectos da Fundação para o Desenvolvimento Social do Porto intervindo junto de crianças, pré-adolescentes e adolescentes de bairros sociais. É, desde Outubro de 2000, colaboradora da Escola de Música e Artes do Espectáculo (ESMAE), onde lecciona a disciplina de Técnicas de Movimento Contemporâneo I e II no curso de teatro. É membro fundador e, desde Dez. de 2005, directora geral do Núcleo de Experimentação Coreográfica (NEC).

+info: desvios@transforma.mail.pt

No comments: